KOPERGIETERY

KOPERGIETERY is een creatiehuis voor een jong publiek,
met een focus op theater, dans en muziek. 

Een huis waar kinderen en jongeren in contact komen met kunst.
Een huis waar kunstenaar en kind samen creëren en elkaar wederzijds inspireren. 
Een huis dat voorstellingen creëert, gastgezelschappen inviteert en theaterateliers organiseert. 

 

KOPERGIETERY CREËERT

Ieder seizoen creëert KOPERGIETERY 3 tot 5 nieuwe voorstellingen voor diverse leeftijden met een cast van professionele acteurs en/of performers én regelmatig met kinderen en jongeren uit de Theaterateliers. Hiervoor gaat het huis regelmatig samenwerkingen aan met andere gezelschappen of creatiehuizen, in binnen- of buitenland.

De creaties van KOPERGIETERY kenmerken zich door een grote authenticiteit. De makers vertrekken zelden vanuit bestaand tekstmateriaal; ze creëren vanuit zichzelf, op zoek naar  eigen woorden, eigen beelden, een eigen taal.

KOPERGIETERY investeert in jonge makers: ze krijgen een platform om hun eerste voorstelling te creëren, en stromen nadien vaak door naar eigen of andere theaterstructuren.

KOPERGIETERY REIST

KOPERGIETERY toert veelvuldig met haar creaties in binnen- en buitenland. Internationaal samenwerken vormt een essentieel onderdeel van de artistieke werking. KOPERGIETERY hecht bijgevolg veel belang aan internationale samenwerkingsverbanden en heeft een uitgebreid internationaal netwerk van festivals en cultuurhuizen.

KOPERGIETERY ONTVANGT

KOPERGIETERY nodigt jaarlijks vele gastgezelschappen uit in haar zalen in Gent. Binnen een diversiteit aan kunstvormen wordt er gekozen voor uitdagend, eigentijds werk van zowel ervaren als beginnende makers. Geregeld plaatst KOPERGIETERY ook een internationaal gezelschap of maker in de kijker met wie een artistieke verwantschap bestaat.

Daarnaast presenteert KOPERGIETERY ook ‘specials’: dit zijn ‘minifestivals’ rond specifieke kunstvormen of thema’s, met presentatie van zowel eigen werk als van gastproducties.

KOPERGIETERY Theaterateliers

De ateliers zijn het hart van KOPERGIETERY.  Ieder seizoen gaan ongeveer 150 kinderen en jongeren tussen 8 en 18 jaar met een professionele docent/artiest wekelijks aan het werk. Lees HIER meer over onze ateliers.

 

VAN SPEELTEATER NAAR KOPERGIETERY, een portret

Speelteater Gent werd opgericht door Eva Bal (1938-2021) in 1978. Een plek voor talent op de rand van het nest, een open huis voor jonge kunst waarbij theater voor en door jonge mensen centraal staat.
Speelteater Gent maakte niet alleen voorstellingen voor kinderen en jongeren, het zette ook wekelijks theaterateliers op met kinderen en jongeren. Eva ging uit van de ‘eigen stem’ van kinderen en de overtuiging van hun eigen artisticiteit; een heel vernieuwende aanpak. Gedurende vijftien jaar zocht het gezelschap naar een geschikte plek om zich te nestelen. In 1993 werd dit nest gevonden en een jaar later nam Speelteater Gent een verlaten fabrieksruimte in gebruik: De Kopergietery. De naam verwijst naar de oorspronkelijke bestemming van het ruim 100 jaar oude pand: tot 1945 was het een fabriek waar koper werd gegoten.

Met de opening in maart 1994 kon eindelijk ook de gedroomde receptieve pijler worden gerealiseerd: het uitnodigen van andere theatergezelschappen uit het binnen- en buitenlandse (jeugd)theatercircuit. In 2001 krijgt Speelteater Gent/de Kopergietery officieel een nieuwe naam: KOPERGIETERY.
In 2004 draagt Eva Bal de artistieke leiding over aan Johan De Smet

September 2009 betekent een nieuwe mijlpaal in de werking van KOPERGIETERY.  Op vraag van Stad Gent engageert KOPERGIETERY zich als culturele partner in de wijk Rabot, een superdiverse wijk in de stad. Het tweede creatie- en speelplatform KOPERGIETERY RABOT opent haar deuren. Van hieruit betrekt KOPERGIETERY de jonge bewoners van deze Gentse wijk in haar theaterwerking. Lees HIER meer over de werking binnen Rabot. 

DE VRIENDEN VAN KOPERGIETERY

In 2016 werd 'De vrienden van KOPERGIETERY' opgericht, een open flexibele structuur van sympathisanten die onder de vleugels van de eigen werking opereert. De vrienden van KOPERGIETERY ondersteunen de missie van KOPERGIETERY om alle kinderen te laten deelnemen aan onze werking, hetzij als publiek, hetzij als creator. De financiële bijdrages van haar leden wordt in de eerste plaats aangewend voor (KOPERGIETERY)projecten gericht op kinderen die zelf minder of helemaal niet in de mogelijkheid zijn om aan kunst te participeren. Iedereen kan vriend worden, ook bedrijven of organisaties. Alle info en mogelijke formules vindt u hier.

 

KOPERGIETERY engagement

KOPERGIETERY is lid van Greentrack Gent. Greentrack Gent is de denk- en doetank van de Gentse cultuursector die door uitwisseling en experiment bouwt aan een volhoudbare toekomst.

Met het interne reglement ‘Fair Practice’ sluit KOPERGIETERY zich aan bij de principes en afspraken zoals geformuleerd op Juist is Juist. 'Juist is Juist' definieert heldere en eerlijke principes en praktijken voor samenwerkingen in de kunstensector.

KOPERGIETERY onderschrijft tevens de 10 dimensies van goed bestuur met een uitvoerig huishoudelijk reglement en bijhorend mandatenrooster. KOPERGIETERY heeft een bijlage toegevoegd aan het arbeidsreglement over integriteit en grensoverschrijdend gedrag. Deze procedures dragen bij tot het welzijn van de werknemers en vormen een aanvulling bij de algemene werkwijze om psychosociale risico’s te beheersen.

 

Producties door de jaren heen…

1979-1980: De Vier Aymijnskinderen (Eva Bal), Tijdelijk geschift (Eva Bal), Spring (Eva Bal) // 1980-1981: Neusjes (Eva Bal), Pas maar op of anders (André Vermaerke), Merci en Bedankt (Rebecca Van Leeuwen, André Vermaerke) // 1981-1982: Vogelvrij (Eva Bal), Tot we kwaad worden (Moniek Bellens), Soort zoekt soort (André vermaerke), Reinaert de Vos (Eva Bal) // 1982-1983: Malle Manne Mannetjes (Loek Sijbers en Frans Vander Aa), Grootmoeder beklimt de regenpijp (André Vermaerke), Hoogtevrees (André Vermaerke) // 1983-1984: De Boot (Eva Bal) // 1984-1985: Het bedrijf (Eva Bal, Dirk Pauwels), Dolle Domme Dametjes (Frans Vander Aa) // 1985-1986: Struikrovers (Eimert Vermeulen), Fragment (Erik de Volder), Koningen (Eva Bal) // 1986-1987: Nacht in februari (Craig Weston), Adriaan Mole (Eva Bal, André Vermaerke), Enfantillages (André Vermaerke) // 1987-1988: Wie troost Muu? (Eva Bal), David en Goliath (André Vermaerke),  Escapade (Elisabeth Van Dooren) // 1988-1989: De Mompelaar en de liefde (Eva Bal), Distance of the Moon (Craig Weston), Odysseus (Roel Twijnstra  ) // 1989-1990: Een meeuw met een snorretje (Koos Elfering), De Bergamot (Eva Bal), Bezint ... begint ... Hoge Bomen Wind !   (Eva Bal),  Aan de rand van het ontstaan  // 1990-1991: Zomerdag  (Mia Grijp), Krijtkring (Eva Bal), Hoge Bomen Wind ! 2 (Eva Bal), Landschap van Laura (Eva Bal, Paul Carpentier, Alain Platel), Jacques de fatalist en zijn meester (Paul Carpentier), Een deux-pièces (Charlotte Riem Vis) coproductie De Werf Brugge, poëtische schets rond het thema "water" (i.h.k.v. 60/40 viering) // 1991-1992: Kaïet Kaïet (Paul Carpentier en Arne Sierens), De Tuin (Eva Bal, Alain Platel), Het verschrikkelijke leven van Jonathan Smits (Maddy Kok) // 1992-1993: Royaal Lyrisch  (Ives Thuwis), Guillaume Thomas, de leugenaar (Paul Carpentier), Project Holland Festival (Eva Bal), Workshop productie i.s.m. Teatro o’ bando (Portugal, Huis aan de Amstel (NL), Teatro dell’ Angelo (I), Württembergische Landesbühne Essingen // 1993-1994: Achter Glas (Eva Bal), Baardvrouwen (Eric De Volder), Verliefd/Verloren (Eva Bal - choreografie Ives Thuwis), Mirad, een jongen uit Bosnië (Eva Bal en Paul Carpentier), The Right Shoes/Prave Cipele i.s.m. Huis aan de Amstel (NL), Teatro o’ bando (P), Teatro dell’ Angelo (I) en Staatstheater Braunschweig Theaterspielplatz (D) (Eva Bal, Liesbeth Coltof) // 1994-1995: Mijnheer Bach! Mijnheer Bach! (Eva Bal), Oz, De Wijze (Paul Carpentier), Wild (Luc Frans), De heuvels van Blauw (Rieks Swarte) // 1995-1996:  Charlotte (Luc Frans - choreografie Ives Thuwis), Winters (Eva Bal - muziek Paul Carpentier) i.s.m. PaardenKathedraal Utrecht, Alleen. Alleen (Ives Thuwis) // 1996-1997: Een dag van Koper (Eva Bal en Ineke Nijssen), Lenz (naar Bas Zuyderland), Voetstappen in de nacht (Eva Bal - videofilm Vincent Bal - muziek Johan De Smet), Littekens en Bergman (Tanya Hermsen) // 1997-1998:  Zéér Volle Maan (Johan De Smet), Komosha (Johan De Smet), Feest (Gonnie Heggen), Een dag van Koper (coaching Erik De Volder, Janni Van Goor, Janine Brogt, Allan Marriott, Eva Bal), Monsieur Bach! Monsieur Bach! (Eva Bal) in coprod. met festival ‘Les Coups de Théâtre // 1998-1999: Kati?! Kato!? (Arne Lievens) , Schneeuw (Johan De Smet), Sikkepit (Johan De Smet) // 1999-2000: Het Aardappeltheater (Van Reek & Ten Bosch), Frieda, een beelden project van Eva Matthijs; Vaders en Eieren (Tanya Hermsen), De wraak van Tarzan (Johan De Smet), Bentekik (Eva Bal), Monologen, een project met Vier Vlaamse auteurs, Kiosk (Andrea Boll & Andreas Denk) // 2000-2001: Mannen (Ives Thuwis), Aààrgh!! (Johan De Smet), Footsteps in de Night (gastregie Eva Bal in Singapore), Lilith@online (Tanya Hermsen) // 2001-2002: De gevaarlijke reis (Eva Bal), Lieg Liefje Lieg (Johan De Smet), Tom Waits For No Man (Ives Thuwis), Luna van de Boom (coproductie met Vlaamse Opera, regie-advies Johan De Smet), Gezegend Zij (Pascale Platel), Ich wollte noch etwas sagen (Ives Thuwis), The end of an affair (coproductie met Forum Freies Theater, Düsseldorf), C’est Moi (Bentekik in Franse versie) // 2002-2003: Balmoral (Eva Bal, Johan De Smet, Ives Thuwis, Wim De Winne), Villamour coprod. Studio ORKA, Angels (Ives Thuwis & Gregory Caers), Calypso (Johan De Smet), De jongen die het wist (Eva Bal) // 2003-2004: Wilde Dingen (Eva Bal) , Sneeuwstorm,’t Ijlland (Johan De Smet) coprod. met Publiekstheater Gent, Stil ne keer (Patrick Van Caeckenberg & Wim De Winne), Mooi en Genadeloos, (Gregory Caers), Morgenblätter (Emilie Sterkenburgh), 2004-2005: Alice (Pepijn Lievens, video Christina Vankerckhoven), Doolhoofd, coprod. Studio ORKA, De verrassing (Eva Bal), Beuysband (Johan De Smet, choreografie Natascha Pire), Donkergroen (Janni Van Goor), Shelter (Joke Laureyns & Kwint Manshoven) // 2005-2006: Naar Oom (Eva Bal), Kerstbal Moderne – coprod. met Bal Moderne, Titus (Jan Sobrie, video Christina Vankerckhoven), Panama (Johan De Smet & Andreas Denk), Oscar en Mamie Rose (Ruth Beeckmans, Joris Hessels, Sarah Vangeel), Alice  (Pepijn Lievens, video Christina Vankerckhoven), De verrassing (Eva Bal) // 2006–2007: De wanhopige overweldigende verpletterende liefde van meneer Bert (Eva Bal), Koekoekkind (Ives Thuwis), Dallas (Johan De Smet), Martha Marthe Mathilde Matthieu (Kwint Manshoven, Janni Van Goor, Ives Thuwis, Joke Laureyns), 2007–2008: Het Verdragen van Versailles (Steven Beersman, Randi De Vlieghe, Natascha Pire), Rennen (Gregory Caers en Ives Thuwis), Satijn en Witte Wijn (Eva Bal en Ives Thuwis), Pubers Bestaan Niet (Alexander Devriendt) coprod. Ontroerend Goed, De legende van Woesterdam - coprod. Studio Orka (Johan De Smet, Martine Decroos) // 2008–2009: No Time Off For Good Behaviour (Ivan Vrambout) coprod. Action Malaise, Eerste Sneeuw (Johan De Smet, Tania Castaing) coprod. Vélo Théâtre (FR), Love (Eva Bal) coprod. Dschungel Wien (AU), Solar City (Johan De Smet) coprod. Shäxpir Festival (AU) // 2009–2010: Unfold (Joke Laureyns en Kwint Manshoven) coprod. kabinet k, Het verdriet aan de overkant (Eva Bal, tekst Jan Sobrie), De Radioloog (Johan De Smet), Teenage Riot (Alexander Devriendt) coprod. Ontroerend Goed // 2010-2011: Woudlingen (Randi Devlieghe) coprod. Oldenburgisches Staatstheater (D), Werner eet zijn schoen (Erna van den Berg, tekst Hans van den Boom) coprod. Stella Den Haag (NL), Het huis huilt (Michelle Adriaense en Ilse Roman) // 2011–2012: Kopbeest (Frank Dierens, Marc Verstraete), Parents (Tom Vermeir), Twist (Johan De Smet en Kjell Moberg) coprod. met NIE, Chicks for money and nothing for free  coprod. Het KIP // 2012–2013: De papa, de mama en de nazi (Carly Wijs) coprod. met Theater Antigone, Charlotte (Eva Bal), ’t Is mijn smaak niet (Hendrik Lebon & Sara Dykmans) coprod. HetLabUtrecht, De (on)mogelijke vriendschap van Augustijn en Stef (Seppe Baeyens), Gebroken dromen (Johan De Smet, Wannes Gyselinck, Geert Vandyck, Sebastien Van Huffel, Anna Vercammen, Pieter Willems coprod. Mambocito Mio // 2013–2014: De geschiedenis van de wereld aan de hand van banaliteiten (Titus De Voogdt, Johan De Smet), Pigeon (Dominique Collet & Jo Timmins) // 2014–2015: Wildemannen Woestewijven (stadsfestival samen met Crica, 4Hoog, Studio Orka, Stad Gent), Voetbal op hoge hakken (Randi De Vlieghe, Jef Van gestel), De koningin is verdwenen (Anna Vercammen, Joeri Cnapelinckx, Sabien Clement), Bab(b)el (Joke Laureyns coprod. kabinet k) // 2015-2016: PITCHbull (regie: Johan De Smet), Het meisje van de touwslagerij (Frank Dierens, Ruth Beeckmans, Cami Moonen), Verdwaald (regie: Eva Bal), Festival Digital #1 // 2016-2017: Verloren (Audrey Dero & Christine Verheyden), Mémé - de Peetmoeder - (Jan Sobrie, Johan De Smet), De Daltons (Sander en Jordaan De Cuyper, Gonzalo Alarcón, Laurence Roothooft, Johan De Smet coprod. Cie Pol & Freddy), 9 (Hélène Blackburn, Johan De Smet coprod. Cas Public), Meisjes van krijt (Anna Vercammen, Dominique Collet) // 2017-2018: Cliffdancers (coprod. Tanzhaus nrw), Park Katrol (Giovani Vanhoenacker, Bolwerk), Karandasj (Thomas Devos, Jan Missotten), Salon Secret (coprod. Arsenaal/Lazarus) // 2018-2019: BUZZ (Charlotte Vandermeersch coprod. Arsenaal/Lazarus), Festival Digital #2, Fun Loving Humans (Simon D'Huyvetter), Homo Deus Frankenstein (Sara Ostertag, Johan De Smet coprod. I Solisti, make make produktionen), Veel te veel te veel (Johan De Smet, coprod. Les Pieds dans le Vent) // 2019-2020: De laatste eenhoorn (Lola Bogaert), plastiekBERTRAND (Leentje Kerremans, Valerie Le Roy coprod. De Maan), Le Dîner (coprod. Doble Mandoble), Petites Visites // 2020-2021: Shakira & Chikara (Johan De Smet, Kenjiro Otani), Drop by drop (Craig Weston, Giovanni Baudonck), Club Toulouse (Marieke Dermul, Roman Van Houtven), De Klas (Pepijn Lievens, Griet Dobbelaere) // Voetbalvaders (Phéline Thierens), Een Pleidooi voor Zelfmoord (Jozefien Mombaerts)