Het huis huilt
Het huis huilt
Voorbije speeldata
je droomt een huis
een huis dat
huilt
in het huis van lang geleden
wonen
/insecten/
die huilen.
je kan het niet stoppen
en dan ga je naar binnen
doe je wat je wilt
met wie je wilt
maar eerst moet
je horen wat je niet kan zien
horen wat je zoekt
/ /
en opeens wordt de lucht in jouw keel stil
luchtverbazend.
Het Huis Huilt is een auditieve en beeldende tocht doorheen een fascinerende droomwereld waarin acht insecten samenwonen in één huis.
Een huis waarin je verdwaalt.
Een huis dat huilt.
Hoe red je jezelf uit het huis?
Hoe stop je verdriet?
Het Huis Huilt is geïnspireerd op het gelijknamige boek van Alice Joseph (pseudoniem van Michelle Adriaense) en werd uitgegeven door MER. Paper Kunsthalle.
concept: Michelle Adriaense en Ilse Roman
regie: Ilse Roman
spel: Michelle Adriaense
tekst: Mieke Versyp
geluidsdecor: Michiel De Malsche
artistiek advies: Johan De Smet
dramaturgie: Mieke Versyp
kostuum: Tamara Van Schaeren
lichtontwerp: Jeroen Doise
techniek: Marjolein Demey, Jeroen Doise
productieleiding: Karel Clemminck
productie: KOPERGIETERY
met dank aan Myriam Kuliasko, Benjamin, Inge, Annie, Els, Philippe, Adhemar, Leo, Marie-Henriette, Mr. en Mw. De Coninck Staelens, Philip, Lieven, Ilse, NTGent, LOD, Toneelgroep Ceremonia, Geert, Lut, Evelyne, Nele, Goedele, Charlotte, Lotte, Monique, Totte, Tine, Bernadette, Michiel, Zita, Wolf, Bernard, Sandra, Lisbeth, Luc, Campo en Bart.
Michelle Adriaense (°1972, pseudoniem: Alice Joseph) situeert haar werk als maker, performer en auteur op het grensvlak van theater en beeldende kunst. Experimenteel theater, verhalen in de vorm van spel, installaties en interactieve poëzie, waarbij ze telkens zoekt naar ‘ nieuwe’ relaties tot het publiek, behoren tot haar parcours. Michelle maakte deel uit van De Wentelteefjes; ze schreef de tekst voor en regisseerde de locatievoorstelling Het Rozenkransgebed. De afgelopen 5 jaar werkte ze aan het interactieve meegroeiboek Het huis huilt: een doe/ knutsel/kunstboek voor een publiek van 3 tot 99 jaar, een cross-over van grafische beelden en poëzie. Dit boek was het uitgangspunt voor de voorstelling.
Ilse Roman (°1973) volgde 3D vormgeving aan de Academie voor Schone Kunsten in Gent. Voor haar afstudeerproject Rosa Roman (1995) ontving zij de Prix Horlait Dapsens. In dat werk kwam reeds haar zoektocht naar de scheidingslijn tussen beeldende kunsten en (muziek)theater tot uiting. Ilse werkte als actrice bij o.a. Scharlaken Dak en voor het Victoriafestival Gent en als coregisseur/performer bij het theatercabaretgezelschap De Wentelteefjes, in Paard met Koe (BRONKS) en in Het Schone Geheim der Poëzie (Behoud de Begeerte). In haar werk speelt ze met de grens tussen werkelijkheid en fictie en werkt ze rond antitheses als erotiek en dood, exhibitionisme en voyeurisme. Ilse’s theatrale installaties/ performances waren te zien in verschillende galerijen/culturele centra in Vlaanderen, in Berlijn, Metz, Saarbrücken, Marne La Vallée en Amsterdam.
GELUIDSDECOR // Michiel De Malsche
Als componist en muzikant verkende Michiel De Malsche (°1982) een erg breed spectrum aan muziekgenres, gaande van hedendaags klassieke symfonische muziek tot punk en elektronische muziek. In het theater schreef hij eerder muziek voor de producties ‘Woudlingen’ (KOPERGIETERY), ‘Ronja De Roversdochter’ (D’AMOR), ‘Leuke Mieke’ (fABULEUS), ‘Het Oor Van Maria’ (Het Huis van Bourgondië) en ‘Floor’ (Vesta). Hij werkt/e aan een eerste symfonie in opdracht van het Gents Universitair Orkest, een horror-opera (‘Wilbert’s Lack of Love’); en aan een theaterproductie in opdracht van Theater aan Het Vrijthof (Maastricht). Verder schrijft hij alle muziek voor het grootschalige kunstproject ‘Coup De Ville’ o.l.v. Jan Hoet en Stef Van Bellingen.